Communiqué RFCB -problème des pigeons égarés! / Mededeling KBDB problematiek verdwaalde duiven!

Chers membres,

Pouvons-nous attirer votre attention au problème des pigeons égarés!

De plus en plus, nous recevrons des plaintes concernant le fait que peu de pigeons égarés sont recherchés par les propriétaires.

Le problème se situe principalement pour les pigeons recueillis par des non-colombophiles. Ils sont contraints de se rendre dans un centre d’hébergement, dans des services d'ambulance pour animaux,…. Certains amateurs reçoivent, par la suite, des factures élevées!!!!

Non seulement les personnes non-colombophiles ont le droit d’être « libérés » des pigeons recueillis, mais nos propres colombophiles ont également besoin de récupérer les pigeons voyageurs égarés.

Les non-colombophiles souhaitent, à tout prix, rendre le pigeon recueilli à son propriétaire légitime, convaincus que cela fera un immense plaisir à l'amateur.

Souvent, ces personnes bienveillantes entendent alors des déclarations INACCEPTABLES de la part du propriétaire, des déclarations qui sont indignes d'un colombophile. VRAIMENT SCANDALEUX !!!!

Même sur les réseaux sociaux, certains colombophiles sont fiers de faire de telles déclarations. Nous en avons des « screenshots » !!!!

Des déclarations telles que:

• arrache-lui la tête

• mettez-le dans la soupe

• faites ce que vous voulez avec

• je ne peux plus rien faire avec

• ce sont des poulets

•….

LA RFCB NE PEUT PAS TOLÉRER un tel comportement. Ce problème fera l'objet d’un examen au niveau juridique et la décision nécessaire sera prise.

C'est la raison pour laquelle, lors d’un signalement d’un de vos pigeons égarés,

• répondez immédiatement

• trouvez, si la distance ne le permet pas, une autre solution et éventuellement contactez la RFCB afin d'obtenir le numéro de téléphone d'une société / d’un colombophile de la région afin que le pigeon lui soit déposé.

ET

SURTOUT, NE LAISSEZ PAS LE DETENTEUR SANS NOUVELLES.

Vous n'y pensez peut-être pas, mais une telle comportement a des conséquences pour la RFCB, surtout dans la négociation de certains dossiers, notamment dans le domaine du bien-être animal.

Je souhaite tout de même conclure avec une NOTE POSITIVE: je suis également conscient que la plupart de nos membres sont très préoccupés avec leurs pigeons, prennent très bien soin d'eux et font tout ce qu'ils peuvent pour récupérer leurs égarés.

C'est précisément dans la façon dont ces colombophiles se comportent que nous prenons nos forces afin de continuer à nous consacrer à notre sport et à l'avenir de nos jeunes amateurs.

Salutations cordiales.

Le Président National,

Pascal Bodengien.

Beste leden,

Graag jullie aandacht voor de problematiek verdwaalde duiven!

Er lopen meer en meer klachten binnen aangaande het niet ophalen van verdwaalde duiven.

De problematiek situeert zich vooral bij het opvangen van verdwaalde duiven door niet-duivenliefhebbers. Zij gaan dan noodgedwongen ten rade bij opvangcentra, dierenambulancediensten, …. Sommige liefhebbers ontvangen hiervoor niet te onderschatten facturen!!!!

Niet alleen de niet-duivenliefhebbers hebben het recht om verdwaalde duiven te laten ophalen maar ook onze eigen liefhebbers hebben nood dat de bij hen binnengekomen reisduiven worden opgehaald.

Vooral de niet-duivenliefhebbers wensen kost wat kost het opgevangen duifje aan de rechtmatige eigenaar terug te bezorgen in de overtuiging dat zij hiermee de liefhebber een enorm en immens plezier zullen doen.

Vaak krijgen deze welwillende personen dan ONAANVAARDBARE uitspraken te horen van de eigenaar, uitspraken dewelke een duivenliefhebber onwaardig zijn. ECHT SCHANDALIG!!!!

Zelfs zijn bepaalde duivenliefhebbers er op sociale media fier op om uitspraken te doen dewelke zeker en vast niet door de beugel kunnen. We hebben hiervan screenshots!!!!

Uitspraken als:

• Trek hem de kop maar uit

• Doe hem in de soep

• Doe er mee wat je wil

• Ik kan er niets meer mee doen

• Het zijn kiekens

• ….

KAN DE KBDB NIET TOLEREREN en dergelijke handelwijze van bepaalde liefhebbers zal juridisch worden onderzocht en hieruit zullen ook de nodige besluittrekkingen worden geput.

Daarom vragen wij u dat indien u een verdwaalde duif wordt gemeld om:

• Onmiddellijk te reageren

• Indien de afstand het niet toelaat, een andere oplossing te zoeken en eventueel de KBDB te contacteren teneinde het telefoonnummer van een vereniging/liefhebber bij hem in de buurt te bekomen teneinde het duifje onder hun/zijn hoede te plaatsen

EN

LAAT DE OPVANGER VOORAL NIET IN DE KOU STAAN.

Misschien staat u er niet bij stil maar dergelijke handelwijze levert problemen op voor de KBDB in de onderhandelingen van bepaalde dossiers en dan vooral op het vlak van dierenwelzijn.

Ik wens toch met een POSITIEVE NOOT af te sluiten: ik ben er mij ook van bewust dat het merendeel van de leden enorm begaan zijn met hun duifjes, ze zeer goed verzorgen en er alles aan doen om hun verdwaalde duiven op te halen.

Juist uit de handelwijze van deze duivenliefhebbers putten wij de kracht om ons verder te blijven inzetten voor onze sport en voor de toekomst van onze jeugdleden.

Met vriendelijke groeten.

De nationale voorzitter,

Pascal Bodengien.