Communiqué RFCB Quievrain 07/04 Mededeling KBDB -

Mededeling van de KBDB

De leden van de nationale raad van beheer en bestuur (NRBB) hebben een onderzoek gevoerd ingevolge het verloop van de in rand vermelde wedvlucht.

Uit dit onderzoek blijkt dat:

  • De lossingsverantwoordelijken van de verschillende provinciale entiteiten slechts één enkele fout hebben begaan in die zin dat, na de toelating te hebben verleend tot lossen, de vervoerder niet meer werd gecontacteerd vóór de lossing teneinde de weersevolutie ter plaatse te vernemen
  • Daartegenover, dragen de vergezellers ter plaatse, een grote verantwoordelijkheid op het vlak van de lossing en wel om volgende redenen:
  • De verantwoordelijke voor de lossingsplaats in Quiévrain werd niet gecontacteerd, hoewel dit in de onderrichtingen duidelijk werd opgenomen;
  • Het vetorecht (= indien één vergezeller niet wil lossen, dienen de andere vergezellers verplichtend te wachten tot er een unaniem akkoord is om te lossen) werd niet gerespecteerd;
  • De vergezellers krijgen niet de opdracht om te lossen maar de toelating om te lossen. Zij moeten, in gezamenlijk overleg, de situatie ter plaatse inschatten en een standpunt innemen. Uit lokale getuigenissen blijkt dat in dit specifieke geval de weersgesteldheid nooit gunstig is geweest om een duif te lossen;
  • Er moet nog aan toegevoegd worden dat ongelukkiglijk de vergezeller die gewoontegetrouw de lossingen coördineert niet aanwezig was dit bewuste weekend.

Dientengevolge zullen de vergezellersagentschappen worden gehoord door de NRBB van de KBDB teneinde meer duidelijkheid te verstrekken voor deze tekortkomingen.

We beseffen dat deze procedure de liefhebbers, die hun duiven hebben verloren, geen absolute voldoening zal geven maar we moeten zeker tussenkomen opdat dit voorval zich in de toekomst niet meer zal herhalen.

We ondernemen nu stappen om ervoor te zorgen dat de regels, die niet werden gevolgd op 07/04/2019, vanaf nu zullen worden nageleefd (opvragen van beeldmateriaal bij de vervoerder ter plaatse op het lossingsterrein, contact name met duivenliefhebbers in de buurt van het lossingsterrein,…).

Bovendien zullen de vergezellers, op straf van het opleggen van een boete, verplicht zijn, vóór elke lossing, de verantwoordelijke van de lossingsplaats te Quiévrain te contacteren.

Tenslotte zullen de verantwoordelijken op de lossingsplaatsen, systematisch, via de communicatiemiddelen die hen actueel ter beschikking worden gesteld, de voorzitter van het nationaal sportcomité en de nationale voorzitter dienen te informeren van de genomen beslissingen en dit op elke lossingsplaats.

De leden van de NRBB hielden er aan snel een antwoord te verstrekken op de vele vragen van de liefhebbers.

De nationale voorzitter en de voorzitter van het NSC,

Pascal Bodengien en Denis Sapin.

Communiqué RFCB.

Les membres du CAGN ont effectué une enquête concernant le concours en question.

De l’examen de ce dossier, il ressort que :

  • les responsables de lâcher des différentes entités provinciales n’ont commis qu’une seule erreur en ce sens que, après avoir donné l’autorisation de lâcher, ils n’ont pas recontacté le convoyeur avant le lâcher afin de connaître l’évolution des conditions sur place.
  • par contre, les convoyeurs sur place endossent une grande responsabilité au niveau de ce lâcher à savoir :
  • qu’ils n’ont pas contacté, comme le précisent les directives, le responsable désigné pour le lieu de lâcher de Quiévrain. Celui-ci , constatant une météo défavorable aurait pris contact avec le Président du CSN.
  • qu’ils n’ont pas respecté la règle du droit de véto disant que si un convoyeur ne veut pas lâcher, les autres doivent attendre un avis unanime avant de lâcher.
  • Qu’ils ne reçoivent pas l’ordre de lâcher mais l’autorisation de lâcher. Ils doivent, ensemble, estimer la situation sur place et prendre position. En l’occurrence, témoignages locaux  à l’appui, la météo n’a jamais été favorable à un lâcher de pigeon.
  • Il faut ajouter, comble de malchance, que le convoyeur centralisant, coordonnant habituellement les lâchers n’était pas présent le week-end en question.

En conséquence, les agences de convoyage seront entendues par le CAGN de la RFCB afin qu’elles donnent des explications pour ces manquements.

Nous savons que cette procédure ne contentera pas les amateurs ayant perdu leurs pigeons mais nous devons certainement intervenir pour que cela ne se reproduise plus.

Nous prenons, dès à présent, des mesures pour que les règles non suivies le 07/04/19 le soient dorénavant (demande du matériel visuel au transporteur présent sur le lieu de lâcher, prise de contact avec des colombophiles à proximité du lieu de lâcher, …).

En outre, les convoyeurs sont, sous peine d’amende, tenus de contacter le responsable du lieu de lâcher de Quiévrain pour chacun de leur lâcher ( à titre informatif , cette procédure a été respectée ce dernier week-end).

Enfin, les responsables sur les lieux de lâchers, le président du CSN et le président national seront automatiquement (par l’utilisation des moyens de communication mis actuellement à notre disposition ) informés des décisions prises sur chaque lieu de lâcher.

Les membres du CAGN tenaient à répondre rapidement aux questions posées par de nombreux amateurs.

Le Président National et le Président du CSN,

Pascal Bodengien et Denis Sapin.

Rfcb kbdb